Friday 22 November 2013

Keliru Dengan Kelajuan Dan Horse Power Bugatti Veyron??

Bugatti Veyron, antara kereta terlaju di dunia. Ianya popular dengan kelajuannya yang menakjubkan.. Kalau tanya orang kaki kereta, siapa yang tak kenal dengan kereta ini? Haha tak tahulah kalau budak kereta pun tak tahu kereta ini.. huhu sedih la..


Tetapi, ramai yang keliru dengan kelajuannya. Sejujurnya, aku sendiri pun keliru pada mulanya. Ada yang kata kelajuan maksimumnya 1001 km/h... Ada yang kata kelajuan maksimumnya 420 km/h. Erkk mana satu ni? 


Sebenarnya, kelajuan maksimumnya ialah 420 km/h dan bukannya 1001 km/h.. Nombor 1001 itu ialah jumlah maksimum horse power nya.. Apabila kita lihat meternya bila kereta ini memecut laju, jarum metre di bahagian kiri akan accelerate dengan pantas.. Itu bermakna kereta ini menggunakan 1001 horse power sepenuhnya.

Aku pun terkejut apabila kereta ini melakukan aksi drag, metre di bahagian kiri cepat accelerate.. Walhal kereta itu tidak selaju mana pun. Aish..

Metre di bahagian itu barulah kelajuan yang sebenarnya. Haha sebenarnya tak logik apabila kelajuannya 1001. Perhh rasanya kereta itu pasti melayang...

Oklah, ini sahaja untuk hari ini.










No comments:

Post a Comment